Dlaczego wspinaczka jest tak dobrym treningiem

Dlaczego wspinaczka jest tak dobrym treningiem

TRENING CAŁEGO CIAŁA

Wspinaczka tworzy nasz najbardziej podstawowy wzorzec ruchu: ruch kontralateralny – lewa ręka i prawa noga unoszą się razem i odwrotnie. Ten wzorzec ruchu „cross-crawl” angażuje więcej mięśni niż jakakolwiek inna aktywność (uczymy się tego jako niemowlęta, kiedy raczkujemy i kontynuujemy jako dorośli, kiedy chodzimy lub biegamy). Wspinaczka angażuje wszystkie twoje kończyny i tułów jednym płynnym ruchem i ma następujące efekty neurologiczne:

1. Stabilizuje koordynację chodu – buduje siłę rdzenia

2. Dodaje energii ciału i wycisza umysł – uwalnia napięcie i stres

3. Poprawia umiejętności łączenia wzroku – niezbędne do skupienia się, czytania i pisania

4. Poprawia myślenie całym mózgiem – lewa i prawa półkula współpracują ze sobą

5. Rozwija propriocepcję – świadomość przestrzenną i kinestetyczną



KARDIO I SIŁA

Wspinaczka z różnymi prędkościami i włączanie oporu poprawi zarówno kondycję, jak i siłę. Wielu trenerów włącza wspinaczkę do programów treningowych swoich sportowców. Krótkie, szybkie interwały sprintu i wolniejsze (z oporem) wspinanie poprawią ogólne wyniki sportowe.



BARDZO WYSOKIE SPALANIE KALORII

Wspinaczka spala więcej kalorii w krótszym czasie niż jakakolwiek inna aktywność cardio (bieżnia, spin, wioślarz). Badania przeprowadzone przez Men’s Health wykazały, że zajęcia wspinaczkowe spalają 22,3 kalorii na minutę, podczas gdy popularne zajęcia na rowerze, bieżni i wioślarstwo spalają od 13 do 14 kalorii na minutę. Ponadto badania wykazały, że wspinaczka wywołuje wyższy pułap tlenowy niż wiosłowanie lub bieganie.



POPRAWA POSTAWY

Postawa jest ważna w każdym treningu, bez względu na cel, czy to sport, wydajność, utrata masy ciała, regeneracja kontuzji czy odprężenie. Lepsza postawa zawsze przynosi lepsze/bezpieczniejsze rezultaty. Pionowa pozycja podczas wspinaczki natychmiast zwalcza garbienie się i angażuje rdzeń. Idealna postawa do wspinaczki powinna obejmować prosty kręgosłup, z którego tylko kończyny pchają i ciągną.



WYDAJNY

Ponieważ wspinaczka tak mocno działa na mięśnie i wywołuje szybką reakcję cardio, nie musisz spędzać godzin na wspinaczce, aby osiągnąć wspaniały trening całego ciała. 30 minut wspinaczki dziennie spali około 500 kalorii (20 – 25% dziennego zapotrzebowania na pokarm). W połączeniu z rozsądną dietą, 30-minutowa rutyna wspinaczkowa dziennie nieuchronnie i szybko doprowadzi do utraty tkanki tłuszczowej i rozwoju mięśni.



NIEWIELKI WPŁYW

Wspinaczka ma BARDZO niewielki wpływ. Ponieważ tak naprawdę nie lądujesz i nie odpychasz się od powierzchni, tak jak na bieżni, na biodrach, kolanach i kostkach występuje prawie zerowa powtarzalna siła uderzenia. Pozwala to na utrzymanie i poprawę sprawności cardio bez wywierania dodatkowego nacisku na słabe stawy lub ryzyka dalszego uszkodzenia istniejących kontuzji. To sprawia, że ​​wspinaczka jest bardzo cenna dla fizjoterapeutów i trenerów sportowych.